Den medicinske gennemgang af Night Terror

Alternative navne
Pavor nocturnus, søvnfrygt, nattefrygt, natterædsel

Definition

Night terror er en søvnforstyrrelse hvor en person tilsyneladende vågner fra søvnen i en skræmt tilstand.

Baggrund

Den normale søvnrytme gennemgår forskellige stadier, fra let døsighed til dyb søvn. Ved REM-søvn bevæger øjnene sig hurtigt (REM = Rapid Eye Movement), og drømme er mest almindelige i denne fase. Søvnen indeholder flere REM- og ikke REM faser.

Night Terror forkommer i stadie 4 (den dybeste søvn). Grunden er ukendt, men er oftest udløst af feber, søvnmangel, perioder med følelsesmæssigt stress eller konflikter.

Night terror er ligesom mareridt ved undtagelse af, at mareridt foregår ved REM-søvn og indeholder ubehagelige og skræmmende drømme. Mareridt er mest almindelige i den sene søvn (sen nat eller om morgenen).

Night Terror forkommer i den første del af søvnen. Barnet skriger eller græder ofte, og vil ofte ikke huske detaljer om oplevelsen. Nogle gange kan man føre samtaler med den drømmende - andre gange er barnet ikke kontaktbart.

I modsætning til Night Terror er mareridt almindelige fra tid til anden - især efter skræmmende oplevelser eller tv-programmer/film. En person med mareridt husker også ofte detaljer om oplevelsen og vil heller ikke være desorienteret efter drømmen.

Night terror er mest almindeligt hos drenge mellem 6 md. og 12 år - men kan også forekomme hos piger. Night Terror er mest almindelige hos børn mellem 3 og 5 år og meget mindre almindelige efter den alder. Night Terror kan være arveligt betinget. Anfald kan forekomme hos voksne - især ved følelsesmæssig stress eller efter brug af alkohol

Symptomer

• Pludselig opvågning
• Vedvarende frygt
• Skrig
• Sved / koldsved
• Forvirring
• Hurtig puls (140 - 170 sl./min)
• Ingen hukommelse om detaljer fra oplevelsen
   - kan ikke forklare hvad der sker
   - har en "fornemmelse" af skræmmende skikkelser/billeder
   - kan ikke huske episoden morgenen efter
• Kan ikke vågne
• Svær at berolige

Night Terror sker almindeligvis i den forste del af søvnen. Et "anfald" varer typisk 10-20 minutter, hvorefter barnet falder i søvn igen.

Undersøgelse

I de fleste tilfælde er undersøgelse hos lægen ikke nødvendigt. Hvis anfaldene er alvorlige (evt. med søvngang) eller gentager sig meget ofte, kan det anbefales at konsultere en psykolog.

Behandling

I de fleste tilfælde behøver barnet kun tryghed og trøst. Psykoterapi kan være passende i nogle tilfælde. Benzodiazepiner (Diazepam) brugt ved sengetid vil ofte reducere anfald, men enhver form for medicinering er ikke almindeligvis anbefalet ved Night Terror.

Prognose

De fleste børn vokser fra Night Terror. De husker som regel ikke hændelserne. Hos voksne kan stress reduktion og psykoterapi ofte hjælpe.

Komplikationer

• Søvnløshed (ikke almindeligt)

Hvornår skal du kontakte lægen:

• Hvis der er vedvarende eller ofte forekommende anfald.
• Hvis der opstår andre symptomer under anfald.
• Hvis der er skader.

Andet
Langt de fleste børn ophører med anfald når de er 10 år.

16 kommentarer:

  1. Først vil jeg lige give ros for en dansk forklaringen af night terror..

    Men jeg synes at der mangler en smule information.

    Night terror kan være arveligt.
    I min famile er det sådan at jeg lider af night terror, og jeg er altså 24 år. Det forekommer dog ikke så ofte nu, som det har gjort før.. Da jeg var 15-22 år havde jeg det rigtig tit, minimum 3 gange om ugen. Nu forekommer det en gang hver ½ år..

    Men jeg har 2 små drenge på 1 år og 2 år. Den store har siden han var 3 måneder lidt af night terror. Selvom han ik har fået en diagnose på det, reagerer han præcist som beskrevet ovenover og præcist sådan har jeg også haft det.

    Jeg har dog for det meste kunne huske små bidder af oplevelsen.

    Synes bare det er vigtigt at man fortæller at det altså opleves forskelligt. Og i ALLE aldre...


    Anja :o)

    SvarSlet
  2. jeg er helt enig. jeg er 32 år og får dem stadig. er dog ved at kunne kontrollere dem, gennem 15 års kampkunst-træning( chi energi ). jeg får dem også i løbet af dagen i helt vågen tilstand, dvs. at den samme negative energi kommer over en. kan nu dirigere det væk(svært at forklare). jeg kan huske samtlige anfald helt fra barn. min løsning: cannabis(hash) gør at du ikke modtager en stor del af energien.

    SvarSlet
  3. Tak for det!!!! Dejligt at vide at vi ikke er helt alene om det. At vi ikke er helt tossede.... Det er en virkelig skræmmende oplevelse, og det bliver ikke nemmere af, at vores datter har "lidt" at det gennem de sidste 4 år (hun er 7 nu). Jeg synes stadig det er svært, at sidde med et vildt udseende barn, der skriger som et såret dyr, sveder og hvis hjerte slår som om hun lige har løbet for livet! Jeg håber bare hun snart vokser fra det!

    SvarSlet
  4. Min datter (6 år) har haft mange og meget voldsomme anfald fra hun var omkring halvandet. (Man forstår hvorfor folk engang har troet på at børn kunne være "besatte" ;-)) Det forekommer efterhånden ganske sjældent - måske 1 gang om måneden. Men hun har, næsten hver nat, små anfald, der indtræffer på samme tid som de større anfald. Kan det stadig være NIGHT TERROR? Hun begynder at vride sig/spænde kroppen i flitsbue, kommer med beklagende lyde og ender med at sige/råbe/græde: "Nej... nej... nej!!!" Hun har ALDRIG været til at komme i nærheden af under disse anfald. Fysisk kontakt, bare en hånd på armen eller at stryge hende over håret, gør det hele meget værre. Pyha...helt rart at få det skrevet. Hun har aldrig fået en diagnose, og jeg synes ikke det er blevet taget seriøst af læge eller sundhedsplejerske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores datter som nu er 13 havde disse anfald flere gange om ugen fra hun var 1,5år til hun var ca 8. Dengang kunne ingen fortælle mig hvad det handlede om og ja.... jeg troede nærmest hun var besat. Vi kunne heller ikke røre hende det gjorde det hele meget værre. Efter nogle lægebesøg (jeg var magtesløs) fik jeg at vide at jeg nok var stresset og pigen hysterisk. så gik jeg hjem og lod være med at snakke mere om det. Først da min datter er 8 år fortæller en kollega om night terror og da jeg går hjem og googler det er det et bjerg af en sten der falder fra mit hjerte. Min dater er ikke besat og jeg er ikke en dårlig stresset mor. Heldigvis er det mere anerkendt idag så forældre kan hente hjælp og forståelse.

      Slet
    2. Kære anonym... Har en dreng på 3år som har samme symptomer som din datter. Jeg har kæmpet med læger i lang tid, og har endda film klip med det. De kunne ikke finde ud af hvad der var galt. Men da jeg så læste alle opslagenen om dette.. Ja så er jeg sq sikker på at han har det.

      Slet
  5. Vi oplever det i variende grad med vores ene søn. Anfaldene har dog de gange det har været værst varet op til 1 - 1,5 timer. Han kan også godt huske noget af det næste dag. Det kan være nogle meget syrede ting han taler om, som ikke har noget med virkeligheden at gøre og han er ufattelig vred på os. Dette blot som supplement til ovenstående for at høre om andre kan nikke genkendende til dette (som jeg ikke synes passer helt ind i den officielle brskrivelse). Ellers er der mange ting, der passer, f.eks. at det typisk kommer efter dage med alt for meget aktivitet og for lidt søvn. Vores bedste råd er at gøre mindst muligt og blot være tilstede, når han falder ned - vi må heller ikke røre ham eller tale til ham, så bliver det blot værre.

    SvarSlet
  6. Jeg led af det fra jeg var 10. I perioder hver nat. Hver gang var ens. Jeg vågnede efter 40-60 minutters søvn og var angst uden at være vågen. Jeg græd, skreg og vækkede mine forældre. Det fortsatte on/off til jeg trådte ud af puberteten som 18-årig og flyttede hjemmefra. Jeg fik aldrig en diagnose, men en psykiater gav mig nogle små sorte piller jeg kunne spise inden jeg gik i seng. Det hjalp oftest og jeg lærte at kontrollere det.

    Mine forældre kunne ikke gøre andet end at være til stede under anfaldene og gøre mig tryg, når jeg trådte ud af dem. Ofte ville jeg gerne køles ned (udenfor eller på badeværelset) eller krammes hårdt af min far, så jeg følte at jeg ikke kunne gøre noget ukontrolleret.

    Jeg er i dag 24 og har ikke oplevet et anfald i 6 år. Jeg kender dog stadig følelsen fra anfaldene. Den kommer hvis jeg er stresset og i søvnmangel.

    SvarSlet
  7. Jeg var ca. 6 år da jeg fik mit første natte rædsel eller night terror, jeg er snart 15 nu og har ikke fået det i 1 år nu, jeg fik et igår og har besluttet mig at undersøge hvad det egentlig er nu, jeg har dog modsat til hvad jeg har læst kunne huske ALT hvad der er sket, men som en sløret oplevelse, og ville høre om andre også har prøvet at kunne huske det?

    SvarSlet
  8. Hej med jer. Jeg fik Night Terror da jeg var 13, det varede 1 helt år som jeg husker og læser. Jeg bor i plejefamilie, og jeg var kun 11 måneder dengang, og jeg blev meget påvirket af det. Måske gør det til at jeg er som jeg er idag. Idag er jeg 17 år og klare mig fint i det sociale samfund og i skolen. Det så dejligt :-) Ps, havde lige brug for at dele det. Hilsen mig.

    SvarSlet
  9. Hej, Jeg har også haft et barn med Night Terror.
    Efter have prøvet det som i alle beskriver kontaktede vi en læge der havde forstand på Night Terror. Hans løsning var at når vores barn var faldet i søvn skulle vi vække ham efter ca. 1,5 time og inden han kom ind i rem søvnen da man så minimeret Night Terror.
    Vi har prøvet det med succes og opfordre andre med børn som har Night terror om at prøve dette råd.

    SvarSlet
  10. Kære allesammen, tak for jeres indlæg.

    Vi har en glad og dejlig lille dreng på 2 år, som har haft mange anfald tidligere - så holdt det op i 1/2 år - men i de sidste to måneder har det været næsten hver nat, og ofte er der flere anfald i løbet af natten.

    Det passer ikke med at det er i starten af søvnen - han sover som regel stille og roligt i 2-3 timer før han får natteskræk.

    Nogle gange er det voldsomme anfald på op til 1 time. Andre gange lidt mindre anfald præcis som beskrevet i et andet indlæg: Han begynder at vride sig/spænde kroppen i flitsbue, kommer med klagende lyde og ender med at råbe/græde: "Nej mor, nej mor, nej mor!!!"

    At tale til ham eller røre ham gør ham for det meste rasende/panisk - han sparker og slår og råber.

    Ind imellem bliver anfaldene ved så længe at vi tænder alt lyset og går rundt med ham til han vågner, så vi kan få ham til at falde til ro igen... (alt imens han slår og sparker og skriger). Og så pludselig stopper det, og han siger med helt normal stemme "Mælk?"...

    Enkelte gange lykkes det at stoppe et anfald i opløbet ved at tænde for hans yndlings børnesange på meget lav volumen, når han begynder at klage sig - men man skal være hurtig og heldig. Når han først har et anfald hjælper musik ikke.

    Andre gange virker det også at sige "shhh, mor er her" så snart han begynder at klage - andre gange ikke.

    Det er meget svært at holde til, vi er mega-trætte allesammen - overvejer alle mulige løsninger lige fra psykoterapi til spøgelses-fjernere! Bare det vil hjælpe!!

    Det er så hårdt at høre på, og jeg bliver selv rigtig ked af det bagefter, når jeg efter 30 minutters skrigetur ikke kan holde det ud mere og råber "Hold så op!!" selv om jeg ved, at det ikke hjælper, og han ikke kan holde op...

    Rådene ovenfor har desværre ikke virket. Må prøve noget andet...

    Mange hilsener - mor til en dejlig dreng

    SvarSlet
  11. Hej. Jeg havde selv night terror da jeg var barn, nu er jeg 25. Jeg kunne også kun huske stemninger og fornemmelser efter drømmende men har åbenbart fortalt mine forældre at jeg drømte, at der var nogen onde mennesker der var efter mig der havde forklædt sig som mine forældre. Ret uhyggeligt når ens forældre står og prøver at hjælpe en, for hvem kan man så stole på. Jeg har hørt fra 2 bekendte, at de har hørt om at der er andre der har haft den drøm før og det synes jeg er rart at høre. En havde vist læst en artikel en gang og en anden læst om noget lignende i en bog. Jeg har forsøgt at finde noget om det på google men kan ikke finde noget. Er der nogen af jer der har oplevet det eller hørt om noget lignende? Vh Signe

    SvarSlet
  12. Vi har haft stor gavn af at give vores datter på nu 4,5 fiskeolie dagligt siden hun var to og havde anfald hveranden nat (over et par måneder). Når vi slækker på fiskeolien kommer anfaldene igen, men ellers er de væk. Vi brugte Eye Q tyggekapsler og jeg kan kun anbefale at man forsøger med fiskeolie hvis ikke man har prøvet allerede.

    SvarSlet
  13. http://www.spangsbergterapi.dk/natteskraek-nightterror-kst-kranio-sakral-terapi-hedensted

    Vi har selv haft god erfaring med kranio sakral terapi til vores datter på 12 år. Ikke lige hos den behandler jeg har linket til her, men hos en behandler i Odsherred: Michael Cohrt i nærheden af Lumsås. Det kan bestemt anbefales.

    SvarSlet
  14. https://www.engodbehandling.dk/night-terror-natteskraek-soevnterror/

    Det er altid en rigtig voldsom oplevelse. :-/
    Kender til flere der har haft succes med at få dæmpet eller kommet af med night terror her.
    Der behandles med kranio sakral terapi.

    SvarSlet